امروز : 29 مرداد 1403
مرکز آموزشی درمانی شهید دکتر بهشتی
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان

واحد آموزش و پیگیری بیمار:

واحد آموزش و پیگیری بیمار: به واحدی مستقر در بیمار ستان اطلاق می شود که طبق این دستورالعمل جهت انجام پیگیری و ارایه آموزش های خود مراقبتی و بر اساس نیازهای آموزشی و مراقبتی گیرندگان خدمت مطابق با شرح وظایف و اختیارات تعیین شده پرستاران دایر می گردد و از این پس در این دستورالعمل به عنوان واحد به آن اشاره می شود

پرستار : پرستار به فردی اطلاق می شود که دوره آموزش پرستاری ( کارشناسی، کارشناسی ارشد یا دکترا ) را طبق ضوابط و برنامه های آموزشی شورای عالی برنامه ریزی آموزش عالی در یکی از دانشکده های مصوب شورای گسترش دانشگاه ها و یا دانشکده های معتبر داخل و یا خارج از کشور طی نموده و مدرک تحصیلی وی به تأیید اداره کل فارغ التحصیلان وزارت متبوع رسیده باشد.

گیرندگان خدمت: منظور از گیرندگان خدمت، بیماران ترخیص شده از بخش های بستری بیمارستان و بیماران سرپایی مراجعه کننده به درمانگاه های سرپایی و خانواده/ همراهان آنها هستند که جهت دریافت هر گونه خدمات آموزشی به واحد، ارجاع می شوند.

شرح وظایف پرستار واحد:

  1. بررسی و نیازسنجی نیاز های آموزشی بیمار و خانواده
  2. تعیین و ثبت اولویت های آموزشی بیمار و خانواده
  3. برنامه ریزی برای جلسات آموزش گروهی
  4. مشارکت در تهیه محتوا و رسانه مناسب و روزآمد برای آموزش بیمار و خانواده
  5. به کارگیری محتواها و مواد آموزشی تهیه شده
  6. ارزشیابی اثربخشی آموزش های ارایه شده به بیمار و خانواده
  7. مشاوره با پزشک یا پرستاران تخصصی برای ارایه آموزش های تخصصی درصورت نیاز
  8. ارایه گزارش عملکرد واحد به مسؤو واحد در بازه های زمانی مشخص
  9. مشارکت و همکاری در طرح های پژوهشی با مراکز آموزشی و پژوهشی
  10. پیگیری تلفنی جهت بررسی و ارزیابی بیمار از نظر اثربخشی آموزش های ارایه شده و نیازهای پس از ترخیص
  11. هماهنگی جهت ارجاع بیمار به مراکز مراقبت در منز ، مراکز مراقبت تسکینی یا مراقبت طولانی مدت

بیماران گروه هدف:

بزرگسالان شامل افراد مبتلا به بیماری های مزمن / صعب العلاج شامل بیمار مبتلا به نارسایی احتقانی قلب ، بیمار مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه ، بیمار دچار سکته مغزی ، بیمار مبتلا به سکته قلبی ، بیمار مبتلا به پرفشاری خون ، بیمار مبتلا به دیابت ، بیمار مبتلا به سرطان و کودکان مبتلا به دیابت نوع یک ، صرع و سرطان و نوزادان نیازمند مراقبت های ویژه می باشند.

بیمار و مراجعه کننده محترم: کلینیک پرستار پیگیر و آموزش بیمار جهت آموزش پس از ترخیص ایجاد شده است. در صورت داشتن سوال میتوانید صبح روزهای غیرتعطیلی از ساعت 8 الی 13:30 با شماره تلفن 03155005795 – 03155005335 تماس حاصل فرمائید.