امروز : 13 تیر 1403
مرکز آموزشی درمانی شهید دکتر بهشتی
دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی کاشان
  • 1392/02/17 - 10:48
  • 38
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
  • /ZXEf

کاشان دارای تنها بانک نگهداری جنین منطقه شمال اصفهان

دانشگاه علوم پزشکی کاشان دارای تنها بانک جنین و اسپرم منطقه شمال استان اصفهان است.





دانشگاه علوم پزشکی کاشان دارای تنها بانک جنین و اسپرم منطقه شمال استان اصفهان است.



به گزارش وب دا، رئیس مرکز باروری و ناباروری دانشگاه علوم پزشکی کاشان در جمع خبرنگاران با اشاره به نگهداری جنین 25 نفر در تانک ازت (مایع مخصوص نگهداری جنین و اسپرم این مرکز در دمای منفی 180 درجه) گفت: طی سه سال اخیر،۵۰ نوزاد در مرکز باروری و ناباروری دانشگاه علوم پزشکی متولد شده اند.



وی ضمن اشاره به فعالیت رسمی مرکز باروری و ناباروری دانشگاه در سال 1388جهت درمان نازایی در شهرستان تصریح کرد: استاندارد جهانی موفقیت درمانی مراکز باروری و ناباروری 25 تا 35 درصد است و بر اساس آمار، میزان موفقیت حاملگی مراجعین مرکز باروری و ناباروری این دانشگاه 25 تا 28 درصد در سال گذشته ثبت شده است.



وی، متوسط سالانه مراجعه به آزمایشگاه این مرکز را 350 نفر ذکر و خاطرنشان کرد: از این تعداد مراجعه‌کننده  60 تا 70 نفر وارد دوره درمان می‌شوند.



دکتر نیکزاد با اشاره به اینکه بهترین سن بچه دار شدن 20 – 35 سالگی است، ادامه داد: در مرکز باروری و ناباوری مجتمع بیمارستانی شهید بهشتی کاشان 70 تا 80 درصد از مشکلات ناباوری افراد برطرف می‌شود و 20 تا 30 درصد مابقی مربوط به مسائل ژنتیکی است.



به گفته رئیس مرکز باروری و ناباروری دانشگاه علوم پزشکی کاشان، این مرکز جهت درمان نازایی با روش تلقیح اسپرم به داخل رحم (IUI) از سال 85 تاسیس شد و فعالیت خود را از سال 88 با دیگر روشهای نوین نازایی از جمله لقاح آزمایشگاهی (IVF)، تزریق مستقیم اسپرم به داخل تخمک (ICSI)، انجماد اسپرم، تخمک و جنین ادامه داده است.



وی با اشاره به دیگر روش های درمان نازایی از جمله اهدای اسپرم، جنین، رحم اجاره ای (در بعضی شرایط خاص با اجازه و فتوای مجتهد) و کار انتخاب جنسیت و تشخیص سلامت ژنتیکی که در معدود مراکز کشور انجام می شود، یادآور شد: استفاده از این روش ها در مرکز باروری و ناباروری دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیازمند راه اندازی دفتر حقوقی مستقل و فعال در مرکز و برطرف شدن موانع شرعی و قانونی آن است.



به گفته وی، کار انتخاب جنسیت و تشخیص سلامت ژنتیکی نیز به منظور اطلاع از وجود جنین های سالم و مشاهده اختلالات ژنتیکی در آنها، مستلزم خرید دستگاه این کار با قیمتی بیش از 3 میلیارد ریال است که حمایت و مشارکت خیرین کاشانی را در زمینه تهیه آن می طلبد.



دکتر نیکزاد خاطرنشان کرد: اولین کودک آزمایشگاهی این مرکز در سال 88 فرزند پسری با نام ابوالفضل است و یکی از جالب ترین مورد بارداری درمان موفق بانوی 45 ساله کاشانی است که پس از 18 سال نازایی با وجود استفاده از درمان های مختلف و مراجعه به مراکز یزد، تهران و اصفهان در این مرکز نتیجه مثبت گرفت و در حال حاضر شش ماهه باردار است.



وی هزینه درمان های بارداری در مرکز باروری و ناباروری دانشگاه علوم پزشکی کاشان را در مقایسه با دیگر مراکز کشور در پیشرفته ترین روش درمانی (تزریق اسپرم) به غیر از هزینه های تهیه دارو برای مراجعه کننده حدود 10 میلیون ریال و پایین تر از هزینه های در یافتی مراکز پیشرفته کشور عنوان کرد و گفت: این در حالی است که هزینه های دانشگاه و مرکز برای انجام این کار بسیار سنگین و بالاست.



رئیس مرکز باروری و ناباروری دانشگاه علوم پزشکی کاشان در پایان خواستار حمایت و کمک خیرین سلامت شهرستان برای احداث ساختمانی جدید با امکانات و تجهیزات به روز شد.



شایان ذکر است از نظر سازمان بهداشت جهانی اگر زوجین بعد از گذشت یک سال از ازدواج در صورت عدم استفاده از وسایل پیشگیری بچه دار نشوند، نابارور نامیده می شوند و آمار جهانی نشان می دهد 10 – 15 درصد زوجین نابارور هستند و حتماً باید به مراکز باروری و ناباروری مراجعه کنند.



گفتنی است این مرکز در طبقه دوم مجتمع بیمارستانی شهید بهشتی کاشان دایر است.






  • گروه خبری : اخبار مرکز
  • کد خبر : 31291
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم